חטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה


מטרות החטיבה
ייזום ביצוע מחקרים כלכליים, שבאמצעותם תיקבע המדיניות הכלכלית החקלאית ויובנו המגמות והתהליכים המשפיעים על כלכלת חקלאות ישראל.

החטיבה מפתחת מודלים כלכליים לסיוע בהערכה כמותית של השפעות חלופות מדיניות שונות על ענפי החקלאות ותייעץ להנהלת המשרד בנושאים שונים של מדיניות כלכלית כמו ניהול סיכונים, מדיניות מחירים, מיסוי ועוד.

החטיבה אמונה על ההיבטים הכלכליים בקידום רפורמות שונות של המשרד בענפי החקלאות השונים, תוך מתן סיוע והכוונה למחקר בתחום כלכלת החקלאות באמצעות עבודה משותפת עם המדען הראשי של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, עוסקת בהיבטי מדיניות הפיקוח על המחירים וחקר שוקי היצוא.

יעדי החטיבה

התוויית האסטרטגיה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר על בסיס פעילויות של תכנון ומחקר
הערכת ההשפעה של שינויים פנימיים וחיצוניים על חקלאות ישראל
גיבוש והצעה של דרכים אופטימליות להתמודדות עם שינויים צפויים בהתבסס על מחקרים, מודלים וניתוחים כלכליים ואסטרטגיים ממוקדים
ביצוע ניתוחים כלכליים התומכים בקבלת החלטות
בחטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה קיים מערך העוסק באיסוף נתונים על שוקי היעד של התוצרת החקלאית הטרייה ואודות היצרנים המתחרים בתוצרת הישראלית באותם שווקים.

העיניים של החקלאות בישראל ובשוקי העולם - חקר השווקים של החטיבה מספק נתונים, מידע וידע מעודכנים וזמינים אודות שוקי היצוא של תוצרת צמחית טרייה ואודות היצרנים והתוצרת ממדינות המתחרות ביצוא הישראלי, באותם שווקים. כולל מעקב שוטף אחר שוקי היצוא ואחר מדינות הגידול המתחרות.

המידע והידע משמשים את מקבלי ההחלטות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, את מערכת ההדרכה, המחקר החקלאי, מגדלים, יצואנים, ספקי תשומות וארגוני מגדלים.

בחטיבה פועל מרכז מידע שיווקי. במסגרת פעולות מרכז המידע: איסוף, ארגון, עיבוד והפצה של מידע שיווקי בעל חשיבות ליצוא החקלאי של תוצרת צמחית טרייה.

בחטיבה קיים מערך של הוצאה לאור והפצת המידע באמצעות כתב עת למדיניות, כלכלה ושיווק "בחזית החקלאות" (לשעבר כתב העת "בשוקי היצוא"), פרסומים תקופתיים ומגוון עבודות מחקר.​
חטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה